Pasywa rezydencja podatkowa Andory

//Pasywa rezydencja podatkowa Andory

Program pasywnej rezydencji podatkowej Andory oferuje prawo pobytu dla osób, które chcą zostać rezydentami kraju, jednocześnie prowadząc większość swojej działalności gospodarczej poza Andorą. Pasywna rezydencja podatkowa w Andorze pozwala osobom fizycznym na legalne zminimalizowanie podatków przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu życia.

Początkowo zezwolenie na pobyt oraz pasywna rezydencja podatkowa Andory wydawana jest na okres 2 lat. Okres ten jest następnie przedłużany na kolejne 2 lata, następnie na kolejne 3, a następnie na 10 lat. Po 20 latach można ubiegać się o obywatelstwo księstwa.

Osoby ubiegające się o prawo pobytu muszą dostarczyć dokumenty

  • poświadczające niekaralność,
  • dowody dochodów
  • oraz prywatne ubezpieczenie zdrowotne.

Dochód osoby ubiegającej się o pasywną rezydencję podatkową Andory musi wynosić co najmniej 300% średniej rocznej pensji minimalnej Andory. co skutkuje tym że co roku należy wykazać dochód w wysokości 37 814,40 euro. Jeśli wnioskodawca przenosi rodzinę, ta sama zasada musi być stosowana do każdego członka rodziny przy czym wobec rodziny ma zastosowanie mnożnik 100% wynosząca 12 604,80 euro.

Dla wszystkich rodzajów pasywnego pobytu w Andorze, obowiązkowa jest inwestycja w wysokości 50.000 euro a która musi zostać zainwestowana w gospodarkę Andory. Odbywa się to poprzez inwestowanie w obligacje rządowe z Institut Andorra de Finances, „INAF”.

RODZAJE PASYWNEJ REZYDENCJI W ANDORZE

Istnieje kilka rodzajów rezydencji pasywnych, do których kandydaci mogą się kwalifikować. Każdy z nich ma swój własny, unikalny zestaw wymagań i korzyści.

POBYT BEZ DZIAŁALNOŚCI ZAROBKOWEJ

Kategoria rezydencji podatkowej Andory znanej również jako rezydencja „kategorii A” lub „typu I” przy uzyskiwaniu której osoby fizyczne muszą dokonać inwestycji w wysokości 400 000 EUR. Kwota 400 000 EUR obejmuje depozyt złożony w INAF w wysokości 50 000 EUR.

Posiadacze takiego praw pobytu nie są automatycznie uznawani za rezydentów podatkowych, ale muszą spędzać co najmniej 90 dni w roku w Andorze. Jeśli wnioskodawcy spędzają 183 lub więcej dni w Andorze rocznie, stają się rezydentami podatkowymi i w związku z tym podlegają opodatkowaniu.

Tak jak wcześniej wspominano wnioskodawca będzie musiał co roku zarobić 300% minimalnej pensji Andory i dodatkowe 100% dla innych osób pozostających na jego utrzymaniu. Ponadto expat potrzebuje prywatne ubezpieczenie medyczne oraz ubezpieczenie na starość i na wypadek niezdolności do pracy.

Wnioskodawca, ma 7-miesięczny okres, aby udowodnić swoją inwestycję w wysokości 350.000 euro w Andorze.

Nieruchomości to naturalny wybór inwestowania dla pasywnych rezydentów, którzy nie prowadzą działalności zarobkowej, zwłaszcza, że wielu z nich planuje przejść na emeryturę lub przynajmniej jeździć na nartach w czasie zimy. Jeśli expat nie chce kupić domu, może zainwestować środki w:

  • instrumenty finansowe z banków andorskich;
  • obligacje spółek publicznych;
  • inne inwestycje na rynku nieruchomości;
  • akcje firmy Andorran;
  • więcej obligacji rządowych;
PROFESJONALIŚCI W BIZNESIE MIĘDZYNARODOWYM

Druga kategoria pasywnej rezydencji podatkowej tzw. „compte propi” który często mylony jest z programem aktywnej rezydencji podatkowej Andory. Ten typ rezydencji często nazywany  jest „kategorią B” lub „typem II” i najlepiej nadaje się dla osób prowadzących interesy za granicą.

Oprócz obligacji rządowych w wysokości 50.000 euro, wnioskodawcy są zobowiązani do założenia firmy andorskiej oraz spędzenia co najmniej 90 dni w Andorze rocznie i uzyskiwania co najmniej 85% obrotów z działalności gospodarczej poza granicami Andory.

W trakcie procesu aplikacyjnego należy przedłożyć 3-letni biznes plan wraz z wszelkimi dokumentami uzupełniającymi. Wnioskodawcy muszą być w stanie udowodnić swoje doświadczenie z proponowanym rodzajem działalności gospodarczej. Można wykorzystać życiorys wraz z referencjami i kopiami odpowiednich dokumentów.

Po zatwierdzeniu biznesplanu, osoba będzie miała 7 miesięcy na oficjalne utworzenie firmy.

UZYSKANIE POLISY UBEZPIECZENIOWEJ NA POBYT STAŁY

Pasywna rezydencja podatkowa Andory wymaga od wnioskodawcy posiadania trzech rodzajów ubezpieczenia:

  • medycznego
  • na starość
  • niezdolność do pracy

Jeśli nie posiadasz ubezpieczenia przed przeprowadzką do Andory, możesz wykupić wszystkie trzy ubezpieczenia w lokalnej firmie ubezpieczeniowej za około ~1 250 EUR/rok. Mieszkańcy poniżej 18 roku życia lub powyżej 60 roku życia potrzebują tylko ubezpieczenia zdrowotnego, które rozpoczyna się od około 900€/rok.

REZYDENCJA PASYWNA A REZYDENCJA AKTYWNA

Różnice pomiędzy aktywną a pasywną rezydencją podatkową są bardzo wyraźne. Aktywny pobyt i aktywna rezydencja podatkowa Andory jest przede wszystkim dla osób, które chcą mieszkać i pracować w Andorze w pełnym wymiarze godzin. Ich prawa obejmują:

  • opiekę zdrowotną
  • możliwość zatrudnienia na terytorium Andory;
  • dostęp do zasobów szkoleniowych w zakresie języków obcych
  • pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z zatrudnieniem i wsparcie w tym zakresie.

Z aktywną rezydencją podatkową w Andorze, posiadacze prawa pobytu będą mieli również obowiązki, które muszą wypełnić. Należą do nich m.in:

  • rejestracja w andorskim systemie opieki zdrowotnej i ubezpieczeń społecznych.
  • Rząd Andory musi być powiadamiany o wszelkich zmianach adresu, stanu cywilnego lub podobnych wrażliwych informacji.
  • Konsulat ich kraju pochodzenia może wymagać od nich wizyty i rejestracji.

Z drugiej strony, pasywne prawo pobytu wiąże się z nieuczestniczeniem w pracy zawodowej podczas pobytu w Andorze, chyba że na zasadach „Biznes Międzynarodowy”. Pasywne prawo pobytu i rezydencja podatkowa jest bardziej odpowiednia dla międzynarodowych przedsiębiorców lub osób zainteresowanych przejściem na emeryturę w Andorze.

UZYSKAJ REZYDENCJĘ PODATKOWĄ W ANDORZE Z KANCELARIĄ JABŁOŃSCY

Kancelaria Jabłońscy wspólnie z lokalnym powiernikiem świadczy kompleksową obsługę procesu uzyskania rezydencji podatkowej w Andorze.

Ważne

Zmiana rezydencji podatkowej jest decyzją strategiczną wymagającą dogłębnej analizy struktury biznesowej oraz procesów zarządzania. Dzięki wykonanemu compliance w fazie początkowej, całość procesu zmiany rezydentury przebiega w sposób zaplanowany i komfortowy dla klienta.

Formularz kontaktowy


Uprzejmie informujemy, że kontaktując się z Kancelarią Jabłońscy Sp. z o.o. wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie danych: imienia i nazwiska, adresu e-mail, numeru telefonu w celach marketingowych, ofertowych i promocyjnych dotyczących usług oferowanych przez Kancelarię Jabłońscy Sp. z.o.o i podmioty powiązane.

Szybki kontakt!
+
Wyślij!
Zadzwoń do Nas