Spółka AG w Szwajcarii (spółka akcyjna)

Spółka AG w Szwajcarii - Aktiengesellschaft - jest spółką akcyjną prawa Szwajcarii, która oferuje szereg cech prawnych i biznesowych zachęcających do prowadzenia międzynarodowej działalności ze Szwajcarii.

Szwajcaria jest jednym z najbardziej prestiżowych miejsc na świecie, w których można założyć firmę. Szczyci się posiadaniem jednego z najsilniejszych i najbardziej rozwiniętych systemów finansowych i bankowych na świecie w którego posiadaniu jest prawie 25% światowych aktywów, surowymi przepisami o tajemnicy bankowej i silnym ubezpieczeniem deponentów. Te powody motywują przedsiębiorców i inwestorów do rejestracji spółki AG w Szwajcarii.

Spółka AG w Szwajcarii - Podstawowe informacje

Spółka AG w Szwajcarii (“Aktiengesellschaft” lub skrót “AG”) jest najbardziej popularną formą spółki w Szwajcarii ze względu na swoją elastyczność i wszechstronność. Spółka AG w Szwajcarii potrzebuje tylko jednego akcjonariusza, który może być również dyrektorem i może mieć nieograniczoną liczbę akcjonariuszy indywidualnych.

Spółka AG w Szwajcarii jest spółką z kapitałem własnym, który dzieli się na określone kwoty (udziały) a której zobowiązania są płatne wyłącznie z aktywów spółki. Akcjonariusze są zobowiązani jedynie do wypełniania obowiązków określonych w statucie i nie ponoszą osobistej odpowiedzialności za zobowiązania spółki.

Nie ma ograniczeń w otwieraniu spółki AG w Szwajcarii dla obcokrajowców lub nierezydentów, chociaż istnieją lokalne wymogi, takie jak lokalne spotkania (w których może uczestniczyć pełnomocnik) oraz lokalny dyrektor i biuro szwajcarskie.

Zalety spółki AG w Szwajcarii
  • Najpopularniejsza forma spółki w Szwajcarii;

  • Rejestracja spółki w Szwajcarii dodaje prestiżu i jakości firmie;

  • Doskonała reputacja;

  • Dostęp do instrumentów finansowych i bankowych;

  • Możliwości rozpoczęcia działalności przez ICO, firmy kryptograficzne i firmy typu blockchain;

  • Wszystkie akcje mogą być własnością nierezydentów;

  • Nazwiska akcjonariuszy nie figurują w Rejestrze Handlowym;

  • Stabilne środowisko polityczne i gospodarcze;

Wymogi prawne dotyczące zakładania spółki AG w Szwajcarii

Minimalna liczba dyrektorów w spółce AG w Szwajcarii wynosi jeden. Jednakże co najmniej jeden z dyrektorów spółki musi być rezydentem szwajcarskim. Jeżeli jest więcej niż jeden dyrektor, większość członków zarządu powinna być rezydentami szwajcarskimi.

Z tego wymogu nie ma dalszych ograniczeń dotyczących narodowości lub miejsca zamieszkania dyrektorów spółki. Należy zauważyć, że w przypadku spółki AG w Szwajcarii dyrektorzy korporacyjni nie są dopuszczeni.

Spółka AG w Szwajcarii powinna mieć doroczne zgromadzenie akcjonariuszy w ciągu 6 miesięcy od końca roku obrotowego. Walne zgromadzenia akcjonariuszy mogą odbywać się w Szwajcarii, ale akcjonariusze mogą w nich uczestniczyć przez pełnomocnika.

Minimalny kapitał zakładowy wymagany dla spółki AG w Szwajcarii wynosi 100.000 CHF. Co najmniej 20%, ale nie mniej niż 50.000 CHF musi zostać opłacone w gotówce lub w naturze przed procesem zakładania spółki. W związku z tym kapitał zakładowy spółki AG w Szwajcarii powinien być denominowany w CHF.

Udziały nieposiadające wartości nominalnej nie są dozwolone. Akcje na okaziciela są dozwolone, ale powinny być w pełni opłacone. Podatek kapitałowy jest płatny w przypadku emisji akcji powyżej kwoty 250.000 CHF, według stawki 1%.

Podobnie jak w przypadku innych rodzajów spółek szwajcarskich, wymagane jest posiadanie przez spółkę AG siedziby w Szwajcarii. Sekretarz firmy są opcjonalne, ale jest to dobry sposób na zapewnienie sprawnego prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej.

Inwestorzy zagraniczni mogą inwestować w szwajcarską AG bez żadnych ograniczeń. Zazwyczaj rejestracja spółki w Szwajcarii trwa od 10 do 20 dni.

Anonimowość, poufność i ujawnianie informacji

Dane akcjonariuszy mogą być anonimowe, ponieważ nie są one wymienione w Rejestrze Handlowym. Dyrektorzy nominowani i akcjonariusze są dostępni w celu zwiększenia prywatności. Emisja akcji na okaziciela jest dopuszczalna z uwagi na prywatność akcjonariuszy. Nazwiska właścicieli będących beneficjentami muszą być ujawniane bankom wyłącznie w sposób poufny podczas otwierania konta w celu otrzymania czeków KYC. Jednakże nazwiska dyrektorów są częścią publicznych rejestrów Rejestru Handlowego, które są publicznie dostępne.

Rachunkowość i audyt

Spółka AG w Szwajcarii ma obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej. Dokumentacja księgowa powinna być prowadzona w CHF i dostępna w Szwajcarii. Konieczne jest również sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych. Spółka dominująca nie jest zobowiązana do sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych, jeżeli przez dwa kolejne lata spełnia co najmniej dwa z poniższych kryteriów:

  • Suma bilansowa wynosi mniej niż 10 milionów CHF;

  • Roczny obrót wynosi mniej niż 20 milionów CHF;

  • Średnia roczna liczba pracowników jest mniejsza niż 200.

Prawo szwajcarskie wymaga, aby roczne sprawozdania finansowe AG były poddawane audytowi. Jednakże zwolnienie z kontroli jest możliwe, jeśli spełnione są co najmniej dwa z poniższych kryteriów:

  • Suma bilansowa wynosi mniej niż 10 milionów CHF;

  • Roczny obrót wynosi mniej niż 20 milionów CHF;

  • Średnia liczba pracowników jest mniejsza niż 50.

Opodatkowanie spółki AG w Szwajcarii

Spółka AG w Szwajcarii składa własne zeznanie podatkowe jako odrębna osoba prawna lub korporacja.

Po zatwierdzeniu rejestracji przez Rejestr Handlowy dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i numerów identyfikacyjnych VAT. Spółka musi złożyć wniosek do Federalnej Administracji Podatkowej.

Podatki są płatne na rzecz rządu federalnego i kantonu, w którym jest on zarejestrowany. Każdy kanton ma różne stawki podatkowe. Poniżej podane są federalne i kantonowe stawki podatku dochodowego od osób prawnych oraz ich zakresy:

  • Bezpośrednie podatki federalne od zysków: 8.5%

  • Podatek kantonalny od zysków: 5.9% – 16%

  • Podatek kantonalny od kapitału: 0,05% – 0,3%.

  • Łączne obciążenie podatkowe: 14.5% – 25%

Podatek od wartości dodanej (VAT) wynosi 7,7%, co jest najniższą stawką w Europie.

Podsumowanie cech spółki AG w Szwajcarii

Spółka AG w Szwajcarii

Cecha

Ogólne
Rodzaj podmiotuAG
Rodzaj prawaPrawo cywilne
Szczegółowe przepisySzwajcarska ustawa o spółkach (zaktualizowana w 2008 r.)
Siedziba główna w SzwajcariiTak
Czas na założenie nowego przedsiębiorstwa1-2 tygodnie
Minimalne opłaty rządowe (z wyłączeniem podatków)240 CHF
Podatek dochodowy od osób prawnych

Podatki są płatne na rzecz rządu federalnego i kantonu, w którym spółka AG w Szwajcarii jest zarejestrowana.

Każdy kanton ma inne stawki podatkowe.

Poniżej podane są federalne i kantonalne stawki podatku dochodowego od osób prawnych oraz ich zakresy:

  • Pośrednie podatki federalne od zysków: 8.5%

  • Podatek kantonalny od zysków: 5.9% – 16%

  • Podatek kantonalny od kapitału: 0,05% – 0,3%.

  • Łączne obciążenie podatkowe: 14.5% – 25%

Dostęp do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

Tak, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są podpisywane z 80 krajami.

Kapitał zakładowy lub jego ekwiwalent
Minimalny wymagany kapitał100,000 CHF
Minimalny kapitał wpłacony50,000 CHF
Akcje na okazicielaTak, jeżeli kapitał zakładowy jest w pełni opłacony
Akcje o wartości nominalnejTak
Dyrektorzy
Minimalna liczbaJeden
Wymagany lokalnyTak
Publiczny rejestrTak
Miejsce zgromadzeńSzwajcaria
Dyrektor korporacyjnyNie
Akcjonariusze
Minimalna ilośćJeden
Publiczny rejestrTak
Akcjonariusze korporacyjniNie
Miejsce zgromadzeńSzwajcaria
Sekretarz spółki
WymaganyNie
Lokalny lub kwalifikowanyNie dotyczy
Księgowość
Wymogi dotyczące przygotowaniaTak
Wymogi dotyczące audytuTak
Wymogi dotyczące składania sprawozdań finansowychGeneralnie tylko w przypadku większych firm spełniających dowolne dwa z następujących kryteriów – 40 milionów CHF obrotów, Aktywa 20 milionów CHF + lub 250 pracowników
Dostępność publiczna rachunkówNie
Coroczne opłaty rządowe 
Minimalny podatek roczny240 CHF
Inne
Wymóg składania rocznego sprawozdania finansowego*Tak (możliwe wyłączenia)
Dozwolona migracja siedzibyTak

*Roczne sprawozdania finansowe spółki AG w Szwajcarii podlegają badaniu, przy czym zwolnienie jest możliwe, jeżeli spełnione są co najmniej dwa z poniższych kryteriów:

  • Bilanse poniżej 10 mln CHF

  • Roczny obrót wynosi mniej niż 20 mln CHF; lub

  • Liczba pracowników jest mniejsza niż 50

Logo Kancelaria Jabłońscy
Kancelaria Jabłońscy w Szwajcarii

Kancelaria Jabłońscy świadczy usługi w Szwajcarii przy współpracy z biurem prawnym i kancelarią księgową.

rozwiązania dla biznesu

Formularz Kontaktowy

Bądźmy w kontakcie

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Jabłońscy Sp. z o.o. moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Kancelaria Jabłońscy Sp. z o.o. za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci podanego przeze mnie numeru telefonu przez Kancelaria Jabłońscy Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych przy użyciu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Przewiń na górę